Na sygnale
Odpowiedzi na pytania dotyczące sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej pojazdów strażackich.
Na lokalnych forach i portalach społecznościowych często poruszany jest temat sygnałów zainstalowanych w naszych pojazdach. Postanowiliśmy odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania. Jest to jeden ze zbioru artykułów przybliżających naszą pracę i zadania jakie wykonujemy.
Czy pojazd straży pożarnej może w nocy jechać do zdarzenia bez włączonych sygnałów dźwiękowych?
Nie. Zgodnie z Art. 53 Prawa o Ruchu Drogowym pojazd uprzywilejowany to pojazd, który wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy. Po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego. Aby kierowca pojazdu mógł pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów musi włączyć sygnał dźwiękowy niezależnie od tego czy jest noc czy dzień. Kierowca, który nie włączy sygnału dźwiękowego musi stosować się do wszystkich przepisów na przykład zatrzymywać się i czekać na czerwonym świetle. Nie robiąc tego popełnia jedno z najpoważniejszych wykroczeń drogowych.
Pojazdy straży pożarnej to masywne pojazdy ciężarowe, których DMC jest w okolicy 15t. Zatrzymanie takiego pojazdu w sytuacji awaryjnej jest trudne, dlatego ważne jest, aby o każdej porze pojazd taki był zauważalny i słyszany z dużej odległości tak, aby kierowcy mieli możliwość zauważenia go najszybciej jak to możliwe. Czujność kierowców nocą znacznie spada. Często przyzwyczajeni do pustych nocnych ulic zachowują mniejszą uwagę. Używanie sygnału dźwiękowego podnosi bezpieczeństwo zarówno strażaków jadących na akcję jak i innych uczestników ruchu. Sygnał dźwiękowy zmniejsza też szansę wbiegnięcia zwierząt pod koła pojazdu zwłaszcza w nocy, ponieważ słyszą one pojazd z dużej odległości i mają czas na ukrycie się.
Znaczna większość naszych interwencji wymaga dojazdu na miejsce w jak najkrótszym czasie w celu zabezpieczenia czyjegoś mienia lub życia. W sytuacji, w której wyjeżdżamy do zdarzenia, które nie ma charakteru nagłego i nie ma konieczności dojazdu na miejsce w jak najkrótszym czasie lub gdy ulice są całkowicie puste w środku nocy, nasi kierowcy często decydują się na jazdę bez włączonych sygnałów dźwiękowych, mając na uwadze komfort mieszkańców, jednak zawsze robią to na własną odpowiedzialność. Nocą również staramy się nie używać klaksonów, sygnałów pneumatycznych (trąb).
Czy sygnał dźwiękowy, który wysyła wóz strażacki jest zbyt głośny?
Wykorzystywane są różne rodzaje sygnałów. Każdy producent takich rozwiązań prowadzi testy słyszalności sygnału ostrzegawczego. Poziomy dźwięku sygnałów są w okolicy od 100 do 115 dB a zakres częstotliwości to przedział około 500-2000Hz. W porach nocnych, gdy emitowane tło akustyczne jest niskie sygnał może wydawać się głośny, jednak za dnia w regularnym ruchu ulicznym zdarza się, że słyszalność sygnału dźwiękowego jest za mała i kierowcy dowiadują się o konieczności zjechania na pobocze za późno, co znacznie wydłuża czas dojazdu. Straż Pożarna używa sygnałów dźwiękowych dopuszczonych do używania w ruchu ulicznym oraz oświetlenia ostrzegawczego z odpowiednią homologacją. Dopuszczeniem tych sygnałów do użytkowania zajmują się odpowiednie instytucje, które na bieżąco udoskonalają rozwiązania. źródło danych: Sygnalizacja akustyczna w pojazdach uprzywilejowanych PIB
Dlaczego kierowcy wozów strażackich używają dodatkowo klaksonów / sygnału pneumatycznego „trąby”?
W celu dodatkowego ostrzeżenia kierowców i przechodniów używamy klaksonu. W pojazdach ciężarowych są to sygnały pneumatyczne. Najczęściej stosujemy ten dodatkowy sygnał przy zbliżaniu się do skrzyżowań lub w celu pospieszenia kierowców, którzy zbyt późno zjeżdżają z drogi. W naszym mieście zwłaszcza w dzień ruch uliczny jest wzmożony i mimo włączonych sygnałów zdarza się, że kierowcy nie ustępują przejazdu dla pojazdu uprzywilejowanego. Trzeba mieć na uwadze, że kierowca wozu strażackiego patrzy na możliwość przejazdu ze znacznym wyprzedzeniem nawet 100 metrów na przód, ponieważ nie ma możliwości nagłego zatrzymania pojazdu. Zdarza się, że w takiej odległości kierowcy jeszcze nie słyszą lub nie widzą nadjeżdżającego wozu i to właśnie dla nich używany jest sygnał pneumatyczny.
Czy pojazdy straży pożarnej włączają sygnały dźwiękowe, gdy nie jadą do akcji, aby ominąć zakorkowane ulice?
Nie. Każdy wyjazd każdego naszego wozu strażackiego jest zgłaszany do stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej. Zgłaszany jest powód wyjazdu oraz ilu wyjeżdża strażaków. Każdy z naszych samochodów posiada GPS stanowisko kierowania widzi na mapie, gdzie się znajdujemy. Włączenie sygnałów w celu przejazdu alarmowego w jakieś miejsce możliwe jest tylko na polecenie dyspozytora, który wysyła wóz do zdarzenia. Włączenie sygnałów dźwiękowych i świetlnych bez powodu, bez zgłoszenia tego faktu do dyspozytora stanowiska kierowania PSP lub bez wyraźnego polecenia dyspozytora wiąże się z konsekwencjami dla kierowcy i dowódcy zastępu oraz dla całej jednostki. Straż pożarna nie tylko wyjeżdża do akcji ratowniczo – gaśniczych tak jak każdy pojazd wóz strażacki również musi być tankowany i serwisowany. Są to tak zwane wyjazdy gospodarcze. Jeżeli widzimy pojazd straży pożarnej stojący w zakorkowanej ulicy, który nagle włącza sygnały dźwiękowe i świetlne oznacza to zawsze, że został w danej chwili wysłany do nagłego pilnego zdarzenia i natychmiast należy ustąpić mu miejsca.
Wpisy z tej serii